2035


Karawanken - Oostenrijk & Slovenie

Er is een baby geboren direct in mijn omgeving. Afgelopen weekend werd hij geboren met de nodige medische ingrepen want hij wilde er op de natuurlijke weg niet uitkomen. Die jongen is een zoon van vrienden van ons en ik realiseerde mij dat als die jongen 21 wordt, dan ben ik bijna 65. Oh my god!

Ik wist dat dit moment ooit zou gebeuren. Dat op een of andere manier die ene magische leeftijd in beeld komt. Niet 40 of 50, nee 65. Al is 65 tegen die tijd geen bijzonderheid meer. Ben er vast van overtuigd dat wij met zijn allen moeten doorwerken tot wij 70 zijn en dat wij dan nog steeds actief zijn maar wellicht niet voor hele dagen per week.

Als ik 65 ben, dan is hij net volwassen maar ook dat is een discussie waard want wanneer is iemand volwassenen. De pubertijd lijkt tegenwoordig sneller en sneller te gaan. Wat ik nog niet wist toen ik 18 was, weet de jeugd nu al als ze 12 zijn en kleine mannen van 10 weten twee keer meer dan toen ik 10 was. Vraag jezelf bijna af, “waren wij vroeger dan zo bleu?”

Dat 2035 de grenspaal wordt gepasseerd, werd mij al vroeg duidelijk gemaakt toen ik een paar geleden dat iedere maand zag staan op mijn salarisstrook. In dat jaar zal alles wel een beetje anders zijn. Dan zit ik niet meer te werken op een laptop maar op een tablet die aan de muur hangt. Zullen wij dan nog wel typen? Wellicht dat wij dan praten wat wij willen schrijven en de rest gaat dan automatisch.

Bestaat de televisie niet meer en hangt er een mediaapparaat aan de muur waar zowel de computer, muziek, televisie, dvd en je videobewaking van je voordeur op is aangesloten? Ons hele leven wordt dan beheert door ledverlichting en kun je de gloeilamp alleen nog in een museum zien. Of zullen die dan ook alleen nog viritueel zijn? Nu al kunnen wij apparaten in ons huis installeren die voor ons kijken en berekenen wanneer het beste onze was, afwas gedaan kan worden. Nu klinkt het allemaal als een soort sprookje op het gebied van het huishouden. Nou er is er al een systeem dat voor ons bepaald wanneer het juist gunstg is om te wassen of te drogen, straks is dat alles op mijn wekker aangesloten die mij dan pas gaat wakker maken als het water oke is en energiezuinig uit de kraan komt.

Vakantie gaan hoeven wij dan ook niet meer te plannen, dat wordt dan voor ons gedaan, Het reissysteem geeft aan wanneer wij het beste kunnen reizen zonder teveel vervuiling en/of opstopping op de wegen. Ja exact, denken doen wij dan niet meer.

Nu al gaan veel agenda's online en via laptop of telefoon dus verjaardagen vergeten hoeft al niet meer. Iedere Facebooker weet als eerste wie er morgen jarig is. Er is niets vreselijker dan op je verjaardag tig meldingen te krijgen op je timeline van mensen die je normaal bijna nooit spreekt of ziet. Onze digitale agenda neemt dat ook straks voor ons over. Hij stuurt een bericht naar iemand anders zijn digitale agenda om een gaatje te zoeken voor een date. En wij krijgen dan kort van te voren te horen waar wij met wie zullen zijn. Alles digitaal geregeld, via onze tablets en computers. Bellen doen wij dan wellicht ook niet meer. Wil je iemand spreken dan gaat het via een soort van whats appen in plaats van praten. Bellen kost geld en geld kost tijd dus dat doen wij dan efficient op locatie.

Infrastructuur? Tegen die tijd zijn er juist minder wegen. Auto's, brommers en ook fietsen zijn allemaal elektrisch geworden, die tendens kennen wij nu al. Energie komt uit de lucht en niet meer uit de grond. Voor reizen op afstand, nemen wij de trein want auto's bezitten is dan ook niet meer van de tijd. Tjeemig, Tesla model S zal dan wel bijna in het museum thuishoren. De eerste elektrische auto zal dan dezelfde status als nu een Saab hebben.


Voor die jongen die nu is geboren, zal onze tijd van nu, bijna prehistorie zijn. En onze jeugd? Tja, dat is dan echt iets van de vorige eeuw..

Reacties

Populaire posts