Carnaval

Soms krijg je een waarschuwing of een teken dat je nu toch echt actie moet ondernemen. Het kan iets kortstondig zijn, als je hoge nood hebt of zo. Een week of vier geleden  was ik de na nieuwjaarsborrel van de VVE met 8 buren afgezakt naar Stratumseind en werden wij bij de Italiaan geconfronteerd met de naweeën van een carnavalszitting. 

Zij stuiterende binnen toen wij net enigszins zaten en het liefst was ik weer naar buiten gestuiterd. Ik ga er bij voorkeur met een boog omheen. Als je met je buren onderweg bent, waarvan sommige een deel van de stad kennen bij naam, is het niet verwonderlijk dat de eerste beste boerenkiel (carnavalskostuum in Braboland) joviaal naar onze tafel komt. Buurman G werd gelauwerd met een krans en foute rode wijn terwijl buuf M nog een bekende uit de carnaval sessie haalde. Ze schijnt tassen te maken maar een kostuum samenstellen is geen tas creëren bleek wel. Het andere deel van de groep streek neer in de andere ruimte, dat was een  opluchting tot zij aan de stok krijgen met degene die daar al zaten eten. Het werd bijna slaande ruzie want de gemiddelde carnavalsvierder snapt niet, dat degene die dat niet doen, niets van ze wil weten. 

De eerste waren binnen een paar minuten zo gepikeerd dat ze overeind vlogen (bedwelmd door hun biertje) dat onze Italiaanse gastheer (ondanks zijn leeftijd) doodleuk tussen beide sprong en de hele carnavalsklub naar buiten bonjourde. Buur J snapte het wel en deze Buur kreeg een heldere waarschuwing, evacueren met carnaval.

Ben jaren op een rij gevlucht voor deze 4 dagen per jaar, bij voorkeur verder weg dan Nederland, Parijs of Wenen, de laatste jaren was het Den Haag en ook dit jaar blijf ik niet in Lampegat. Je kunt de binnenstad en haar leven vier volle dagen het beste vermijden en ben dan ook heel blij dat ik voor mijn werk niet door de binnenstad of nog erger met de trein hoef. Dat was in het verleden wel anders, denk maar aan Almere of Amsterdam dus alle reden om dan ver weg te zijn. 

Voor die lezers die niet in het zuiden wonen, klinkt dit wellicht wel iets verwonderlijk. Maar tijdens Carnaval ligt in het zuiden vrijwel alles stil en is er heel veel gesloten. Niet alleen scholen en overheidsdiensten, nee ook winkels en supermarkten zijn beperkt of niet open. De meeste dorpen heten anders met carnaval, Striepersgat, Keiebeijtersstad, Kruikestad, Oeteldonk e.d. en reizen met OV in het algemeen kan betekenen dat je midden in de hossende massa terecht komt, die het vooral niet (of nooit) zal snappen dat er ook mensen zijn, die zelfs als geboren en getogen Brabander, niet van carnaval houden. Je zou bijna kunnen zeggen dat Carnaval het openbaar leven hier in het zuiden sterker ontwricht dan Kerstmis, Koningsdag of ja zelfs een dagje Code Rood..

Ik woonde vroeger (jeugd etc) in Striepersgat en daar lag alles dan stil. Ja, ik ben in die jaren wel carnaval wezen vieren in het dorp maar Striepersgat heeft een kermis tijdens Carnaval. Ik heb pas later ontdekt dat dit eerder uniek was en dat andere dorpen dat niet hadden. Die kermis zorgde voor een leuke sfeer, zeker tijdens en na de grote Optocht  op zondag. Ik zal het maar jeugdzonde noemen en zal daar menig leeftijdsgenootje uit die tijd het wel niet mee eens zijn. 

Het mooie is natuurlijk de periode na Carnaval want het is een van oorsprong katholiek feestje, dat vergeten de meeste tegenwoordig liever. Na de Carnaval moet je op Aswoensdag vis eten en een kruisje halen (Vind maar een een kerk die dan open is) maar het mooiste komt nog, men dient dan 40 dagen te vasten tot aan Pasen. Het zou een mooie uitgangspunt voor mijn volgende blog kunnen zijn. De meeste hebben dat voornemen uit januari vast wel  al laten varen maar het zou wel een mooi streven zijn. Zo blij dat ik geen carnaval vier :-)



Reacties

Populaire posts