Yves Saint Laurent


Dat sommige films voor bepaalde doelgroepen zijn, is wel bekend. Dat de Muppet film voorzien zal zijn van kinderen oké en een stevige actiefilm veel jongeren trekt dat kan ik ook nog wel begrijpen. Dus als je naar een film van Yves Saint Laurent gaat dan zal dat wel de nodige heren trekken tenslotte was deze modeontwerper van de herenliefde en de film gaat grotendeels over zijn privéleven. Dus het laatste wat je verwacht in zaal 3 van het Natlab zijn louter vrouwen.....

Daar zat ik dan op mijn vaste stekje in zaal 3. Mijn bijna vaste filmzaal als ik alleen ga. Ik doe het er niet om maar het is wel grappig, mocht ik alleen zijn, ik dan steevast in zaal 3 zit... Voor mij 5 Françaises op een rij en met hun gekwebbel kon je mooi in een juiste stemming komen. Moeder en dochter 2 stoelen van mij vandaan rechts en voor de Françaises nog een keer 4 vrouwen. Iedereen werd er stil van, het was bijna alsof je een Franse bioscoopzaal zat. Het mooie aan het gekwebbel was, ik begreep er niets van. Mijn Frans is niet denderend en alleen bij vlagen begreep ik daadwerkelijk iets van. En toen het licht uitging, vielen ook de Françaises stil. Zou dat op die manier ook zijn in een Franse bioscoop?

Yves Saint Laurent was een modeontwerper die 50 jaar lang een icoon was in de modewereld. Eerst onder de vlag van Dior en een paar jaar later met zijn eigen modehuis. De film vertelt het pad welke hij heeft bewandeld verteld door zijn vriend en partner Pierre. Dat Yves geniaal was en dat zijn ontwerpen tegenwoordig in een museum hangen, zegt wel het een en ander over deze man. De film boeit vanaf het begin en doorloopt zijn carrière vanaf het begin tot eind jaren 70. Of de man gelukkig was in deze wereld is een van de thematische vragen die je na de film kunt afvragen. Dat hij bij voorkeur op de achtergrond bleef, een minderwaardigheidscomplex had en zich liet leven zijn zaken die wel duidelijk zijn. Dat zijn partner zijn reddende engel was op zakelijk en persoonlijk vlak komt in de film duidelijk naar voren inclusief de botsingen en relatieproblemen die dat bij hen veroorzaakt. De film geeft echter ook een kijkje in het leven van de jet-set van de kunst en modewereld in de jaren 60 en de homo-scene uit die jaren. Wat er in de film echter niet echt uit komt is het verloop van zijn laatste 30 jaar. Het belicht alleen de eerste twintig jaar van zijn carrière en daar laat de regisseur toch wel een steekje vallen want juist die jaren waren meer dan tekenend voor het gehele leven van Yves Saint Laurent.

Wat al die vrouwen in zaal 3 van de film vonden was niet echt duidelijk. Wie van hen de homoscene nog niet kende, is na deze film wel stevig geüpdatet. Kan de film aan ieder aanraden want het is een boeiende film om te zien.



Reacties

Populaire posts