Voornemen 2 - Bewegen


Wat is nou een van de eerste goede voornemens die men heeft? Exact, men wil een paar pondjes afvallen en dus gaan wij sporten. Massaal gaan wij sporten. De eerste week van Januari tot en met de derde week van die maand zullen de sportscholen weer uitpuilen en ligt de Tongelreep tijdens het baantjes zwemmen weer vol met een nieuwe lading voornemens.


Nou wandel ik zelf regelmatig en doe dat om mijn conditie op peil te houden of omdat het goed is om te bewegen. Sporten is niet zo mijn ding maar wandelen met mijn snelheid is wat voor sommige mensen eerder joggen wordt genoemd. Mijn gemiddelde snelheid is niet bepaald langzaam te noemen. Belangrijk doel, men blijft in beweging. Ook dat is een goed voornemen voor de komende tijd.

Maar men beweegt in het algemeen in Nederland anders, namelijk met de fiets. Ben gisteren op de fiets naar Volksbelang gereden. Dat is sowieso wel iets unieks want meestal doe ik alles te voet. Maar nadat ik zondag al op de fiets naar de tuin was gereden, dacht ik gisteren, laat ik gek doen en opnieuw op de fiets gaan. Fietsen is niet alleen sportief, fietsen is aan het eind van de middag in Eindhoven een soort kamikazesport. Je moet goed opletten want er zijn maar weinig die richting aangeven dan wel gevoel voor medefietsers hebben ontwikkeld., De heenreis ging wel oke maar de fietstocht terug, was van een heel ander kaliber. Auto's die tegen het vallen van de avond zonder licht onderweg zijn en afslaan zonder ook maar een richting aan te geven. De Kruisstraat in Eindhoven is een fietsstraat maar je zou de hele straat eerder kunnen opnemen in een attractiepark. De fiets heeft voorrang en de auto is te gast. De ambtenaar die dat heeft bedacht... Aan het einde van de Kruisstraat kwam ik een auto tegen die zich letterlijk aan die regel hield, hij reed langzaam (je weet wel onder de 30), ongeveer in het midden zodat de geklinkerde fietsstrook leeg bleef. Er was echter geen mens die hem recht op die strook durfde in te halen en iedereen bleef maar achter hangen. Levengevaarlijk gewoon, auto's die zich aan verkeerregels houden :-)

Maar goed, op de terugweg eindigt de Kruisstraat in een tunnel en aan het eind van die tunnel moet je links of rechts. De dame voor mij reed duidelijk electrisch want ze deed geen moeite om door te fietsen maar remde alleen maar af, dwaalde met haar fiets in het midden van de weg en ik mocht raden of ze links of rechts wilde. Vol in de remmen want op dat fietskruispunt na de tunnel is altijd beredruk. Ik wilde links af en ik stopte want de hele bups van links knalde vrolijk door, op een gozer na, die stopte en keek mij nijdig aan omdat ik niet doorreed....tja je kunt nooit goed doen..

Fietsen over de Vestdijk was vooral goed opletten op voetgangers, bussen, snorscooters en ga maar door. Eigenlijk helemaal niet relaxed …..fietsen.. ik ga de volgende keer toch weer wandelen denk ik.

Reacties

Populaire posts