Scheveningen

Oh oh Den Haag...

Het was gisteren de eerste keer dit jaar dat ik weer voet zette op Haagse bodem. De stad achter de duinen waar ik jaren heb gewoond, voorzichtig gezegd een van de mooiste jaren van mijn leven. Tien jaar lang woonde ik in het Zeeheldenkwartier, een wijk pal achter Noordeinde en omgeven door nostalgie en huizen van weleer want dat is Den Haag. De stad is bezaaid met paleizen, grote huizen en charmante straten. Samen met Eva naar Den Haag is samen reizen in het verleden. Ook zij woonde er, voor mijn tijd en samen kun je de gaten invullen in de kennis van de stad en Scheveningen natuurlijk.

Uitstappen op Den Haag Hollands Spoor en daar lopend de binnenstad in, door de Wagenstraat. Het stationsplein is eindelijk opgeknapt, er is een tramstation verrezen met overdekte perrons (terug naar weleer want de zijkant van het historische station was ooit onderdeel van een tramstation), het belastingkantoor is eindelijk verbouwd en heeft nu winkels, restaurantjes ed. Waar ooit lijn 11 resideerde, loopt nu een fietspad en de oude villa wordt eindelijk opgeknapt. En dan wandel je door de Wagenstraat en China Town zo de binnenstad in. Ik heb daar mijn vaste lunchadresje, er is altijd wel een tafeltje als ik er ga lunchen, alhoewel hij meestal uitpuilt. Je moet hier de tijd nemen, hij zegt letterlijk als je haast hebt, dan ga je maar naar de Mac. En wachten is hier geen straf want hij maakt alles vers in zijn keuken en zijn taarten en scones zorgen voor een mooi uitzicht, al mag ik die weliswaar niet eten.

Dwars door de Haagse Binnenstad, even naar Noordeinde voor een kleine inkoop en daarna door naar de Kneuterdijk waar wij samen bus 22 nemen naar Scheveningen. Dat was tenslotte ons doel voor vandaag. Wij willen de boulevard, strand en zee zien en de zeelucht kunnen ruiken. Bus 22 racet door de Haagse wijken terwijl Eva prinsheerlijk zit vooraan in de bus, de plek hadden wij weten te bemachtigen toen ik subtiel tegen haar te zei, ik houd je wel vast en er prompt iemand op stond zodat Eva kon zitten. Niet veel later suizen wij door de Belgische wijk van Scheveningen en stappen uit bij het Kurhaus. Het ligt er schitterend bij, stralend in de zon omgeven door volle terrassen. Het weer is bijna zomers, zo lekker is het. Wij wandelen over de boulevard richting de haven, De boulevard is opgeknapt, verkeersluw gemaakt en de indeling met verschillende hoogtes maakt het wandelen er erg prettig. Wij lopen op strandniveau en strijken neer bij de laatste strandtent met uitzicht op zee. Een uurtje later lopen wij verder en worden geconfronteerd met grote bolvormige cirkels van zand die als een geopende ring een tijdelijk kunstwerk vormen. Mensen liggen tegen de ringheuvels te zonnen of lopen er overheen naar de zee. Wij zitten op de brede trappen die men heeft gemaakt aan de rand van de boulevard. Hierdoor kun je zitten op het strand zonder dat je in het zand moet gaan zitten. Boekje erbij en een flesje wijn met een weids uitzicht op de schepen die voor de kust liggen. Oh wat mis ik Den Haag want dit deed ik 14 jaar geleden ook maar dan op een duinpan achter het Zwarte Pad.

We wandelen door de drukte naar Scheveningen Haven waar Eva een tentje kent, Even zoeken en een hoop trapjes af want de binnenhaven ligt iets lager dan de rest. Aan de binnenhaven ligt DOK28, een restaurantje met naam en met een perfect terras. Wij laten 2 kilo mosselen aanrukken, nemen glaasjes Pinot Gris erbij, twee puntzakjes friet en wij vormen het perfecte uithangbord voor het terras.

Langs de binnenhaven af, steken wij later door naar het Statenkwartier, een juweeltje van een Haagse wijk met echt zo mooie huizen waarvan een groot deel in Jugendstil. Op de Frankenslag nemen wij tram 16 die ons door het Statenkwartier en Zeeheldenkwartier terug bij het station aflevert.

Het was een heerlijk dagje, de perfecte basis om snel weer een keer terug te gaan de naar de stad achter de duinen.




Reacties

Populaire posts