Reproductiegetal en krullen

Ik maak mij zorgen. Het vermoeden is dat Mark het niet onder controle heeft en dat een groeiend deel van zijn onderdanen denkt dat wij over de berg zijn. Het is jammer dat de berichtgeving niet beïnvloed kan worden zoals vroeger bijvoorbeeld in het oosten van Europa gebeurde. Gewoon melden dat er per dag honderden nieuwe gevallen zijn. Iedereen denkt dan wat een geluk dat die niet in mijn kring of groep is en iedereen houdt zich goed bezig met de lock down. Door nu te zeggen dat er steeds minder besmettingen zijn terwijl wij nog steeds niet massaal testen en de wetenschap dat degene die door een huisarts niet naar een ziekenhuis worden gestuurd maar wel ziek zijn, niet worden meegerekend in de RIVM lijsten, laat een vertekend beeld zien dat het allemaal steeds beter gaat. Maar dat kan een illusie zijn. Ik hoorde dat een arts in een ziekenhuis zich wel zorgen maakt om die merkbare ommekeer onder de bevolking, Men denkt dat alles weer kan en dat er geen reden meer is om massaal thuis te blijven. Zes weken niets doen en rustig blijven is te veel voor de gemiddelde Nederlander. Het duurt ze duidelijk te lang, deze gedwongen maatregelen..En als je dan kijkt naar de Belgen, die een bekeuring krijgen als ze verder dan 200 meter van hun huis zijn, mag je als Nederlander wel blij met de de coulante houding van Den Haag.

Wij mogen wel naar een tandarts maar niet naar de kapper. Dus mijn kapper heeft zijn deuren gesloten en niemand weet wanneer en vooral hoe hij weer aan het werk mag. Mijn kapsel houdt het meestal een week of 5 vol maar de gel wil niet meer en bovendien begint mijn voorraad op te raken want de gel komt uit Duitsland. Dus sinds vorige week heb ik de natuur de overhand laten nemen en na een dag of twee zijn de krullen weer terug. Moeder was enthousiast, dacht dat ik zelfs toch bij een kapper was geweest (maar ja dat kan niet hé) en mijn kapsel heeft de natuurlijke slag weer terug. Het krult er lustig op los en een van de voordelen van thuiswerken is dat het allemaal niet zo erg is. Het bevalt mij eigenlijk wel, het scheelt ook weer tijd in de ochtend.

Vanavond pikte ik bij de NOS het woord van 2020 op, reproductiegetal. Let maar op, binnenkort gaat iedereen dit woord in iedere tweede zin gebruiken. Dit getal geeft aan hoeveel mensen door een met corona besmet persoon met het virus kunnen worden aangestoken. Heel belangrijk is dat dit reproductiegetal onder de 1 uitkomt, anders gaan je besmettingen omhoog. In Duitsland is er nu dus lichte paniek uitgebroken, afgelopen weekend is dit reproductiegetal gestegen in plaats van gedaald. Eigenlijk exact wat de Kanzlerin Frau Merkel al had voorspeld, wij zijn er nog lang niet had ze gezegd en men wilde haar niet geloven. De Duitsers hebben de teugels sinds vorige week iets laten vieren en de vraag is of dit te snel gaat. De mondkapjes geven een valse bescherming, expert zeggen zelfs het averechts kan werken omdat mensen zich veilig achten maar niet zijn. Het reproductiegetal zal gaan stijgen is de verwachting en net nu de rest van Europa de teugels wil laten vieren, buiten onze Mark want die houdt de teugels nog stevig in handen. Nu alleen hopen dat hij dit volhoudt als de merrie Europa zich probeert los te worstelen uit de eenheid van corona maatregelen. 







Reacties

Populaire posts