Maandag - fractiedag

Een dag in de week ruim ik tegenwoordig in voor een van de beginselen van democratie. Officieel heet het fractievolger, wat zoveel betekent dat ik het reilen en zeilen van de fractie volg. Ik woon hun vergaderingen bij en probeer een beeld te vormen over de basis van het besturen van een stad. De fractie praat over een diverse scala van problemen en ideeën van de stad. Zijn bezig met de financiën en bestuurlijk perikelen waar de raad zich mee bezig houdt. Soms interessant, soms vreselijk saai. Ja dat woord mag ook wel gebruikt worden, bij tijd en wijlen is het nauwelijks te volgen.

Vandaag zat het fractiezaaltje vol, naast de wekelijkse fractieleden en 2 fractievolgers, zaten er nu plotseling een deel van degene die straks misschien wel in de nieuwe fractie kunnen zitten. Spannende tijden voor hen want tot iets na Sinterklaas, mogen de leden aangeven wat voor hen de ideale samenstelling van de kandidatenlijst is. Een speciale commissie heeft gesprekken gevoerd en aan de hand daarvan een basislijst geweest. Vorig week mochten de nieuwe kandidaten zich presenteren op een informatiebijeenkomst en die overspoelen nu de fractievergaderingen. Lichtelijk verbaasd was ik vorige week op die bijeenkomst in het stadspaviljoen want er waren mensen bij die ik de laatste 3 maanden nog niet gezien had. Ze zitten vol ideeën en passie, al was het bij de meeste een vraag hoe ze dat dat dachten in te vullen en of ze eigenlijk al enige tijd met de fractie hadden meegedraaid. Het zou, als onderdeel van kandidaatstelling een plicht moeten zijn. Om vast te stellen of ze voor een fractie en dus voor het ambt wel de geschikte kandidaat zijn. 
Ik vraag mij hoeveel van de huidige oplevende belangstelling over zal zijn, als op 7 december de definitieve lijst bekend en dan ook bekend is wie tot de eerste, pakweg 12 behoren. Een soort wordt vervolg zeg maar.

Ze kijken als het ware uit naar Sinterklaas en daarmee wordt op mijn werk een zekere aanvang gemaakt.  Mijn collega S kwam met de zak van Sinterklaas aanzetten, vol met pepernoten enzo waar ik het meeste met mijn tarwe allergie sowieso niet van hebben. Toen ze alles had geïnstalleerd, kon bij wijze van spreken een weeshuis aanvallen. Ik waande mij veilig totdat een zak met Sinterklaasschuimpjes open ging en ook ik voor de bijl ging. Er komt nu ook iedere dag een kerstitem bij, de kerstboom is er nog niet maar dat zal niet lang meer duren. 

Sinterklaas wordt dus spannend in politiek oogpunt want volgende week weten wie er potentieel doorgaat naar de volgende ronde. Verkiezingen om de weg vrij te maken naar de echter verkiezingen en een mooie vorm van democratie want uiteindelijk heeft niet de partij of een commissie maar de leden het laatste woord, wie er straks in de race zitten voor een zetel op de gemeentelijk pluche. 




Reacties

Populaire posts