Een genderneutrale flexitarier

Sinterkerst en de X-masborrel@Kerstboom2 vielen dit jaar samen in een weekend. Het klinkt wellicht een beetje vaag maar het zijn een paar van de hoogtepunten van december en de Sinterkerst is vooral veel cadeaus, die binnen een paar uur uur tijd continue van eigenaar wisselen, en die ware aard in een mens boven kunnen halen. Dobbelend je ideale cadeau binnenhalen; ik mag hem binnenkort verzilveren bij patisserie Emma op de Emmasingel. 
De glazen die wij kort geleden richting glasbak hadden afgevoerd, bleken bij sommige buren zwaar gewild te zijn. Wij hadden geen chocolade als cadeau dit jaar, wel een paar drinkbare varianten van fout zoals een gele koffielikeur. Wij begonnen met champagne en wij eindigden met wijn, die combinatie was nog wel te doen. De mix op zondagmiddag 5 uur was echter vruchtenbowl met (Gold)rum, Glühwein in combinatie met andere wijn en warme hapjes. Daarbij stonden wij buiten op hofje 2 naast een soort vuurkorf en begon het later ook nog licht te regenen. Het bezorgde mij een lange zware maandag met hoofdpijn en zo :-)

Tijdens een van onze feestjes dit weekend viel een nieuwe term, althans voor mij. Het zou zomaar een van mijn Robiaanse opmerkingen kunnen zijn want ik heb er een handje van, om aan uitdrukkingen een eigen draai te geven. Ik kan er niet eens een voorbeeld van geven want meestal bedenk ik ze spontaan.

Ik zal direct kleur bekennen, ik ben een passieve flexitariër die bij gelegenheid de voorkeur geeft een actieve onvegetarische neiging. Als je het een en ander in een huidig jasje giet, dan moet het eigenlijk zo zijn dat ik een gender-neutrale passieve flexitariër ben, tenslotte willen wij niet een pasklaar hokje worden gegoten. Mijn Fröbl was er als de vegetarische kippen bij, om aan te geven dat ik alleen flexitariër ben in zijn gezelschap, hetgeen mij ook de titel passief opleverde.

Wij eten thuis wat af aan vleesvervangende producten en ik heb er geen goede verhouding mee. Mijn vleesvervangende burgers komen standaard zwart uit het braadpannetje of hebben minimaal een zwarte zijkant. De variant op gehaktballen of nog erger die gekruimelde versie moet ik een saus gooien anders komt het ook niet goed uit. Mijn eerste soja balletjes in olie of boter zorgde voor festijn aan spetters op fornuis en omgeving. En dan heb ik nog niet over de groenteburgers gehad want ook die willen bij mij niet wat zo keurig worden als op de verpakking staat. 

Als mijn Fröbl van huis is dan dansen de niet-vegetarische muizen bij mij op tafel. Een vegetarische blinde vink is meer een Vink zonder inhoud maar wel met vegetarisch speklaagje, wie dat bedacht heeft mag Joost weten maar de gemiddelde sojaburger is iets waar je na lange tijd misschien ook aan begint te wennen. En ik hoef niet iedere dag vlees, ik heb in mijn jaren vaak genoeg bewust vegetarisch gekookt maar dan was het meer om simpelweg vlees te besparen en door meer groente te vervangen. Met soja en ketjap kwam je altijd een heel eind in een wokschotel. Het beste kerstcadeau wat ik tot nu toe ooit heb gehad, mijn gietijzeren wok, loodzwaar maar geweldig om mee te bakken. 

Het lijkt haast of wij tegenwoordig bij alles een tegenhanger moeten bedenken. Metoo blijft ongekend populair omdat iedereen een graantje wil meepikken van deze hype uit het westen. Ja hype want het waait waarschijnlijk over en dan blijven de echte gevallen hangen in een jarenlange rechtsstrijd. Degene die beschuldigd worden, blijven bijna ook als slachtoffer achter want ze zijn schuldig totdat het tegendeel is bewezen. Het is een slecht voorbeeld van wat wij tegenwoordig, een normale maatschappij noemen. 

Ik ben overigens ook voorstander van een Gordonloos2018 maar dat even terzijde. Ik heb het niet gevolgd, vind het maar vreselijk mannetje en ja, je zou zelfs Gordon niet je ergste vijand willen toewensen. Misschien is Gordonloos2018 teveel gevraagd en moeten wij hem een jaar lang als programma GordonGoesCelibaat2018 noemen, een EO productie samen met RTL. Gordon in een paradijs vol mannen, waar hij niet aan mag komen maar celibaat mee om moet gaan en als vreemde eend in de bijt laten wij daar zijn ware man tussen lopen waar hij dan passief mee om moet gaan. Zoiets als een passieve flexitarier maar dan met mannenvlees :-)

Reacties

Populaire posts