Thelma

Ik heb wel iets met deze taal, al spreek ik er geen woord van. Het lijkt een beetje op Nederlands maar als je naar een film van 2 uur gaat, kun je er nog steeds geen touw aan vastknopen. Zonder ondertiteling ben je compleet verloren. Nou kan ik bij Fins nog wel iets begrijpen met verschillende woorden en Zweeds kun je nog wel herleiden maar Noors, is toch wel een andere taal.

De Thriller Thelma is een film die je van begin tot het eind boeit. De regisseur (Joachim Trier) heeft het al een en ander op zijn naam staan en dat deze film ook voor een Oscar gaat, is dan ook niet verwonderlijk. 
Alleen voor de muziek, technologie en impact mag de film zomaar 4 sterren scoren. De opening scene knalt van het doek en de indrukwekkende muziek werkt indoctrinerend op je in. De film zou bijna het Noorse antwoord op de jaren 80 hit Carrie kunnen zijn. De setting is in het begin nog eenvoudig maar wordt gaandeweg benauwder en confronterend. Ik ga niet te veel van de film verraden, anders ga je er dadelijk niet meer heen en dat zou zonde zijn. Twee uur duurt de film en dat is hij meer dan waard.

Hij draait nog maar net en de opkomst was niet echt hoog. Mijn voormalige buufs zullen de film zeer waarderen. de damesliefde komt uitgebreid aan bod en speelt zelfs een belangrijke ondertoon in de film. En mocht je denken Louise komt ook langs, dan moet ik je teleurstellen. 
Zo'n film is het dus echt niet.

Ben ook lang geleden in Noorwegen geweest, bijna een blauwe maandag want tijdens mijn Interrail was het land een financiĆ«le rib uit mijn lijf. Het land is schitterend, je kunt ver weg kijken en vooral in het noorden is het vooral groen, rotsen en weinig Noren. In de Intercity van Oslo naar Lillehammer had ik destijds gezelschap van een Noorse, die in Oslo woonde. Ze was vol over haar land en haar stad en was ontsteld toen ik bekende dat Oslo niet in mijn financieel schema paste. Destijds kostte zelfs een jeugdherberg 35 Gulden per nacht (170 NOK) en dus zou Noorwegen een bliksembezoek worden. Toen ze in Lillehamer uitstapte, gaf ze mij haar zakenkaartje en ik moest mij vooral melden als ik terug naar het zuiden kwam. Dat heb ik na aarzeling gedaan en richting het thuisfront mijn mond over gehouden. Terugkomend vanaf de Lofoten, het Noorse antwoord op paradijs, in het hoge Noorden, ben ik 4 dagen bij haar en haar familie te gast geweest. Slapen op de zolder en 's ochtends vanuit hun huis de stad in. Het gaf een boeiende blijvende indruk van het leven in Noorwegen. Alles ging toen al op waterkracht dus zuinig met energie was niet belangrijk, ze aten vlees alsof het groente was, het zijn dingen die mij 20 jaar zijn bijgebleven. Iedereen was vriendelijk en behulpzaam en dat moeders iemand had uitgenodigd die ze in de trein was tegengekomen, was heel normaal. 

Vriendin J is ook uit Noorwegen en ik heb haar leren kennen op mijn toenmalige werk in Amsterdam, nu toch wel zeker 18 jaar geleden. Wij reden dagelijks samen van Amsterdam naar Den Haag, werkten beiden de late dienst tot half 12 en daar ontstond een band door, wat uitmuntte in goede vriendschap. Ze heeft een Noorse nuchterheid en al woont ze al heel wat jaren in Nederland, ze gaat er ieder jaar wel een maandje terug, vooral vanwege de schone lucht, die wij hier te weinig van hebben.

Leuke anekdote om af te sluiten is een van mijn laatste verjaardagen in Den Haag. Overdag kwam mijn familie en die waren er toen allemaal. Buiten was het hondenweer en het regende onafgebroken  en vriendin J kwam aan het einde van de middag. Daar stond ze voor de deur in haar blauwe regenjas met hele grote capuchon en met haar wandelstok, drijfnat, Tas in haar ene hand en haar sigaretje in  de andere. Ze liep door een operatie een beetje moeilijk en voorover gebogen, J is een echte, zoals ze zelf altijd spottend zegt, Noorse trol. Als ze het zegt, lacht ze altijd rauw en vrolijk bij. Mijn neefje en nichtje waren nog jong en zagen haar de trap opkomen. Ze vluchtte in paniek de kamer in en riepen luid, "er komt een heks, er komt een heks aan". Het luide schorre lachen van J hielp er niet bij om ze te overtuigen van het tegendeel. En J, weet nog het nog als gisteren...














Reacties

Populaire posts